10 τροφές που δρουν αποτελεσματικά ενάντια στις φλεγμονές

Συνήθως, από τον Νοέμβριο μέχρι και τον Μάρτιο βρίσκονται σε έξαρση λοιμώξεις, ιώσεις, γρίπες και διάφορες ασθένειες που ταλαιπωρούν μικρούς και μεγάλους.

Ένας τρόπος για να αντιληφθούμε ότι κάτι ξεκινά να ταλαιπωρεί τον οργανισμό μας είναι οι φλεγμονές, οι οποίες -αν είναι χρόνιες- μπορεί να αποβούν πολύ σοβαρές για την υγεία.

Διαβάστε ακόμη: Τα 5 πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε πριν εμβολιάσετε το παιδί σας για την εποχική γρίπη

Τι είναι η φλεγμονή και πώς μπορούμε να την αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά;

Ο παιδίατρος κ. Νίκος Κοννάρης, με ανάρτησή του στη σελίδα του στο Facebook διευκρινίζει το τι ακριβώς κάνει η φλεγμονή στον οργανισμό και ποιες τροφές μπορούν να μας βοηθήσουν να την αντιμετωπίσουμε!

Τι είναι η φλεγμονή

Η φλεγμονή είναι μια διαδικασία αντίδρασης του οργανισμού μας σε ερεθιστικούς παράγοντες. Αποτελεί βασική έκφανση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος και χωρίς αυτή δεν θα μπορούσαν να επουλωθούν οι πληγές στο σώμα.

Όταν όμως είναι χρόνια και γενικευμένη, η φλεγμονή αποδεικνύεται επικίνδυνη και επηρεάζει αρνητικά την υγεία μας.

Τα αυξημένα επίπεδα στρες και η κακή διατροφή είναι δύο από τους παράγοντες που συμβάλλουν στην εκδήλωση χρόνιας φλεγμονής, η οποία διαταράσσει τη λειτουργία κάθε επιμέρους οργάνου και συστήματος, αυξάνοντας τον κίνδυνο ακμής, αλλεργίας, γαστρεντερικών προβλημάτων, νευρολογικών διαταραχών, αυτοάνοσων παθήσεων και όχι μόνο.

Βασικό βήμα ενάντια στη φλεγμονή η σωστή διατροφή

Ένα πρώτο και βασικό βήμα για την πρόληψη ή την αντιμετώπιση της φλεγμονής είναι η υιοθέτηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών, δηλαδή η κατανάλωση πολλών φρέσκων προϊόντων και ταυτόχρονα η αποφυγή επεξεργασμένων τροφίμων.

Διαβάστε ακόμη: Χρόνια Κοκκιωμαιώδης Νόσος: Η κληρονομική ασθένεια που παρατηρείται κυρίως στα αγόρια και προκαλεί μέχρι και πνευμονία

Οι 10 τροφές – όπλα κατά των φλεγμονών

  1. Ελαιόλαδο: Πλούσιο σε πολυφαινόλες, φυτικές ουσίες με ισχυρή αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. Τα περισσότερα οφέλη παρέχει το ποιοτικό, έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.
  2. Βότανα & μπαχαρικά: Μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε όχι μόνο για να δώσουμε έξτρα γεύση σε ένα ρόφημα ή πιάτο, αλλά και για να αντικαταστήσουμε τη ζάχαρη και το αλάτι στη διατροφή μας, δύο συστατικά που προωθούν τις φλεγμονές.
  3. Κρεμμύδι & σκόρδο: Δεν διασπώνται πλήρως στο γαστρεντερικό, οπότε τα υπολείμματά τους αποτελούν τροφή για τα «καλά» βακτήρια του εντέρου. Έτσι, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και μειώνουν τα επίπεδα φλεγμονής στο σώμα.
  4. Μαύρη σοκολάτα: Δρα ευεργετικά στο κυκλοφορικό σύστημα, μειώνει τα επίπεδα αρτηριακής πίεσης και ρυθμίζει την ευαισθησία του οργανισμού στην ινσουλίνη.
  5. Αβοκάντο: Παρέχει υγιεινά μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά, φυτικές στερόλες, άλφα λινολενικό οξύ και καροτενοειδή. Όλα αυτά τα συστατικά δρουν ενάντια στις φλεγμονές και συμβάλλουν στον έλεγχο του σακχάρου και της χοληστερόλης.
  6. Σταυρανθή λαχανικά: Το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το λάχανο, το κουνουπίδι και η ρόκα παρέχουν σημαντική ποσότητα σουλφοραφάνης, μιας ουσίας που εξουδετερώνει τις φλεγμονές επειδή προωθεί τη διαδικασία απομάκρυνσης των τοξινών στο συκώτι.
  7. Εσπεριδοειδή: Τα φλαβονοειδή των εσπεριδοειδών εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες, ενώ αντιφλεγμονώδη δράση έχει τόσο ο χυμός όσο και η φλούδα τους.
  8. Βιολογικό κρέας: Το κρέας βιολογικής παραγωγής είναι ανώτερο θρεπτικά, καθώς παρέχει μεγαλύτερη ποσότητα Ω-3 λιπαρών οξέων, συστατικών με σημαντική αντιφλεγμονώδη δράση.
  9. Αυγό: Η αντιφλεγμονώδης δράση του αυγού οφείλεται στα καροτενοειδή ζεαξανθίνη, λουτεΐνη και χολίνη που παρέχει.
  10. Ψάρι: Ο σολομός, η σαρδέλα, η αντζούγια και η ρέγγα είναι μερικά από τα πιο υγιεινά και θρεπτικά είδη ψαριών. Παρέχουν σημαντική ποσότητα πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, που κάνουν καλό στην καρδιά και καταπολεμούν τις φλεγμονές.