Αρχική InfoKids Διατροφή & Fitness Αυξήστε τα φρούτα και τα λαχανικά που καταναλώνουν τα παιδιά!

Αυξήστε τα φρούτα και τα λαχανικά που καταναλώνουν τα παιδιά!

Η υιοθέτηση ορθών διατροφικών συνηθειών από την παιδική ηλικία αποτελεί ζήτημα μείζονος σημασίας για τη μετέπειτα διατροφική συμπεριφορά του παιδιού. Η διαμόρφωση αυτή είναι καθοριστική, ιδιαίτερα σε μια εποχή όπου η αφθονία των αγαθών και οι «κακές» διατροφικές επιρροές είναι πάρα πολλές.

Τα φρούτα και τα λαχανικά αποτελούν πλούσιες πηγές βιταμινών, ιχνοστοιχείων, μετάλλων και φυτικών ινών, αναφέρει η Ελένη Βούτου, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος. Όπως έχει αποδειχθεί, αποτελούν την καλύτερη ασπίδα, στο πλαίσιο ενός υγιεινού τρόπου ζωής, για τη μείωση του κινδύνου καρδιοπαθειών, μερικών μορφών καρκίνου και τη μείωση του επιπολασμού της υπέρτασης και του σακχαρώδους διαβήτη στην ενήλικη ζωή. Επιπροσθέτως, επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης αλλεργιών και άσθματος στα παιδιά.

Πόσα όμως φρούτα και λαχανικά θα πρέπει να καταναλώνει ένα παιδί ημερησίως; Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για τα παιδιά συστήνεται:

1-3 ετών: 2 μερίδες φρούτων & 1 μερίδα λαχανικών
4-8 ετών: 2 μερίδες φρούτων & 2 μερίδες λαχανικών
9-18 ετών: 3 μερίδες λαχανικών & 2 μερίδες φρούτων

Παρ’ όλα αυτά, επιστημονικές έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά καταναλώνουν πολύ λιγότερες ποσότητες από τις συνιστώμενες. Σε πρόσφατη μελέτη (HabEat Study), που διεξήχθη στο Ηνωμένο Βασίλειο, φαίνεται ότι η Ελλάδα είναι η χώρα με τη χαμηλότερη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών στα παιδιά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Επιπλέον, η ανωτέρω μελέτη δείχνει συσχέτιση μεταξύ της διάρκειας του θηλασμού στα βρέφη και της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών, καθώς και της υιοθέτησης ενός υγιεινού διατροφικού μοντέλου στη μετέπειτα ζωή του παιδιού.

Από άλλες μελέτες, φαίνεται ότι η απλή έκθεση και η οπτική επαφή με φρούτα και λαχανικά είναι αρκετή για να οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης (με την επιρροή γονέων ή δασκάλων). Έρευνα που διεξήχθη από τους Horne et al το 2004 ενισχύει την παραπάνω άποψη, αποδεικνύοντας ότι η προσφορά φρούτων και λαχανικών (έστω και μικρής ποσότητας) στο κυλικείο ή στο γεύμα (αν πρόκειται για ολοήμερο σχολείο) συντελεί στην αύξηση της κατανάλωσης στα παιδιά.

Εκτός από τους προαναφερθέντες, υπάρχουν και άλλοι εύκολοι και πρακτικοί τρόποι για να αυξήσουμε την πρόσληψη φρούτων και λαχανικών στα παιδιά.

• Βόλτα στην αγορά: Πολλές φορές τα παιδιά θέλουν να συμμετάσχουν στις διάφορες δραστηριότητες με τους γονείς τους και οι γονείς είναι διστακτικοί. Γιατί να μην πάρετε τα παιδιά μαζί στο σούπερ μάρκετ, στη λαϊκή αγορά ή στο μανάβικο της γειτονιάς, όπου θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν τα φρούτα και λαχανικά καθώς και τις ποικιλίες τους;
• Βάλτε τα παιδιά στην κουζίνα: Αφήστε τα παιδιά να βοηθήσουν στην κουζίνα, πλένοντας, καθαρίζοντας ή και κόβοντας (πάντα υπό επίβλεψη) λαχανικά για το μεσημεριανό γεύμα. Συμμετέχοντας στη διαδικασία του μαγειρέματος, τα παιδιά θεωρούν λιγότερο εκφοβιστικό το γεγονός να δοκιμάσουν ένα καινούργιο τρόφιμο.
• Προσθέστε λαχανικά και φρούτα σε αγαπημένα φαγητά: Μια σπιτική πίτσα ή μακαρονάδα (αγαπημένα φαγητά όλων των παιδιών) με ψιλοκομμένα ή πολτοποιημένα λαχανικά έχει αρκετές πιθανότητες να γίνει αποδεκτή. Την ίδια αποδοχή θα έχει και ένα σπιτικό κέικ με φρέσκα φρούτα ή μια σπιτική μηλόπιτα που θα καλύψει τόσο την διάθεση για γλυκό, όσο και τις θρεπτικές ανάγκες τους, σε αντίθεση με τα επεξεργασμένα και έτοιμα γλυκά του εμπορίου. Ένα ρόφημα με φρούτα, γιαούρτι ή γάλα, sticks φρούτων ή λαχανικών με ντιπ από γιαούρτι ή χούμους, καθώς και ψητά λαχανικά με ελαιόλαδο και μυρωδικά αποτελούν εξαιρετικές ιδέες για να ενσωματώσετε τα λαχανικά και τα φρούτα στη διατροφή των παιδιών.
• Μην μαλώνετε τα παιδιά: Τα παιδιά έχουν την τάση να γίνονται περισσότερο αντιδραστικά όταν κάποιος γίνεται πιεστικός με το φαγητό, συνεπώς το αποτέλεσμα είναι το αντίθετο από το επιδιωκόμενο. Ένας από αυτούς που επηρεάζουν τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών είναι η λεγόμενη «νεοφοβία» (φόβος για το καινούριο). Η αποφυγή ή απροθυμία, δηλαδή, του ατόμου να καταναλώσει ένα τρόφιμο που δεν το έχει δοκιμάσει ποτέ πριν. Η πίεση, λοιπόν, σε ένα παιδί για να δοκιμάσει ένα τρόφιμο μπορεί να οδηγήσει σε άρνηση κατανάλωσης του τροφίμου, ακόμη και στην ενήλικη ζωή.
• Προσφέρετε ένα νέο λαχανικό ή φρούτο μαζί με ένα που είναι ήδη οικείο στο παιδί: Περισσότερες πιθανότητες έχει ένα παιδί να δοκιμάσει ένα νέο φρούτο ή λαχανικό αν του προσφερθεί μαζί με μια γνώριμη γεύση. Το βασικότερο είναι να μην το βάζετε κάτω! Μπορεί να χρειαστούν αρκετές προσπάθειες έως ότου ένα παιδί αποφασίσει να δοκιμάσει ή να εξοικειωθεί με ένα φρούτο ή λαχανικό.
Τέλος, οι γονείς αποτελούν το πρωταρχικό πρότυπο: Είναι δύσκολο ένα παιδί να καταναλώσει κάτι, όταν ο ίδιος ο γονιός είναι αρνητικός. Αντιθέτως, όταν οι γονείς διατηρούν έναν υγιεινό τρόπο διατροφής, τότε είναι περισσότερο εφικτό να τον υιοθετήσει και το παιδί.

Με το σωστό προγραμματισμό και χειρισμό από την οικογένεια και με την κατάλληλη επιμόρφωση και υλοποίηση διατροφικών εκστρατειών από το σχολείο και την κοινωνία (με τη συνεργασία ειδικών επιστημόνων) μπορούμε να είμαστε πιο αισιόδοξοι για τη βελτίωση των ποσοστών και την αύξηση της κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών τόσο στα παιδιά, όσο και σε ολόκληρη την οικογένεια!


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
+30 210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.com.cy

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.com.cy

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.