Αρχική Γωνιά του Μαθητή Δυσαριθμησία: Όταν η αριθμητική γίνεται εφιάλτης

Δυσαριθμησία: Όταν η αριθμητική γίνεται εφιάλτης

Δυσαριθμησία: Όταν η αριθμητική γίνεται εφιάλτης

Η δυσαριθμησία αποτελεί κομμάτι των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, αφορά μαθητές με φυσιολογικό νοητικό επίπεδο και χωρίς αισθητηριακά ή άλλου είδους προβλήματα. Το 1974 ο Kosc διατύπωσε έναν ορισμό για τη δυσαριθμησία που σύμφωνα με αυτόν...«αποτελεί μια δομική διαταραχή των μαθηματικών ικανοτήτων, έχει τις ρίζες της σε μια εκ γενετής διαταραχή εκείνων των τμημάτων του εγκεφάλου που είναι τα άμεσα, ανατομικο-φυσιολογικά υποστρώματα της ωρίμανσης των μαθηματικών ικανοτήτων, ανάλογα με την ηλικία, χωρίς μια ταυτόχρονη διαταραχή της γενικής νοητικής λειτουργίας».

Ο Kosc (1974) διέκρινε επίσης και έξι βασικές μορφές εμφάνισης δυσαριθμησίας:

1) τη λεκτική, δηλαδή την αδυναμία κατανόησης και χρήσης μαθηματικών εννοιών και όρων και τη δυσκολία λεκτικής απόδοσης των μαθηματικών σχέσεων,
2) την πρακτογνωστική που εκδηλώνεται με τη δυσκολία μαθηματικού χειρισμού αντικειμένων και εικόνων,
3) τη λεξιλογική, την αδυναμία δηλαδή αναγνώρισης μαθηματικών συμβόλων, της ιδεογνωστική, αυτή που σχετίζεται με τη δυσκολία κατανόησης των μαθηματικών ιδεών και σχέσεων και τέλος,
4) τη λειτουργική που εμφανίζεται κυρίως με δυσκολίες στην εκτέλεση αριθμητικών πράξεων.

Σύμφωνα τους Johnson & Myklebust τα βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών με δυσαριθμησία είναι:

  • οι διαταραχές στην οπτικοχωρική αντίληψη και οργάνωση
  • οι διαταραχές στον οπτικοκινητικό συντονισμό
  • η διαταραγμένη εικόνα του σώματος
  • η δυσκολία αντίληψης των συναισθημάτων άλλων ατόμων
  • η καλή αναγνωστική ικανότητα αλλά και η περιορισμένη αναγνωστική κατανόηση
  • οι καλές ακουστικό-φωνητικές ικανότητες
  • οι καλύτερες επιδόσεις στα λεκτικά απ' ό,τι στα μη λεκτικά μέρη των τεστ.

Τα παιδιά με δυσαριθμησία δυσκολεύονται ιδιαίτερα στο συσχετισμό ακουστικών και οπτικών συμβόλων, στην αναγνώριση και κατανόηση των συμβόλων των πράξεων, στις μαθηματικές διεργασίες, στην αντιγραφή αριθμών και γεωμετρικών σχημάτων, στην αναπαραγωγή αριθμών από μνήμης αλλά και στην κατανόηση και απάντηση προφορική ή γραπτή σε αριθμητικά προβλήματα.

Σε παιδιά με διαγνωσμένη ή μη δυσαριθμησία μπορεί κανείς να συναντήσει συχνά:

  • ανεστραμμένα σύμβολα
  • κακοσχηματισμένα σύμβολα
  • σύμβολα με αφύσικο μέγεθος (πολύ μεγάλα-πολύ μικρά)
  • αντικαταστάσεις αριθμών όμοιων σε εμφάνιση
  • δυσκολία στη διάταξη των αριθμών
  • δυσκολία στην ομαδοποίηση
  • δυσκολία με την ένα προς ένα αντιστοίχηση
  • δυσκολία στη μνήμη
  • δυσκολία στην ανάγνωση χαρτών
  • αδυναμία στην αποδοχή των αποστάσεων μεταξύ των αριθμών.

Τατιάνα Πολυζώτη
Ψυχολόγος (MSc Ειδικής Αγωγής)

http://psychology-specialeducation.blogspot.gr


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
+30 210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.com.cy

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.com.cy

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.