«Mαμά, αν πιω το γάλα μου θα ψηλώσω;»: Μύθος ή αλήθεια;

Οι περισσότεροι σημερινοί γονείς έχουν μεγαλώσει με αυτό το γνώριμο άκουσμα στα αυτιά τους. Η εικόνα της μαμάς που επιχειρηματολογεί με τη φράση «πιες το γάλα σου, να ψηλώσεις», είναι οικεία. Τώρα, που είμαστε εμείς γονείς και υπάρχει η γνώση από την έρευνα, θα συμφωνήσουμε ή όχι με τη μαμά μας;

Και όμως, οι γονείς μας έλεγαν την αλήθεια. Μετά τη βιομηχανική επανάσταση, η οποία οδήγησε στην αλλαγή της διατροφής και του εισοδήματος, το ύψος αυξήθηκε γραμμικά. Άρθρα συστηματικής βιβλιογραφικής ανασκόπησης καταλήγουν πως η διατροφή που περιέχει ζωικές πρωτεϊνες και γαλακτοκομικά συνδέεται με μεγαλύτερο ύψος.

Τα γονίδια είναι η κλειδαριά και η διατροφή το κλειδί για να ξεκλειδώσει το ύψος. Αυτό σημαίνει πως η διατροφή είναι εκείνη που θα οδηγήσει το παιδί στο μέγιστο ύψος του, σύμφωνα με τα γονίδιά του, και όχι πως όλα τα παιδιά αν πίνουν 2 λίτρα γάλα την ημέρα και τρώνε μόνο κρέας, θα γίνουν 1 μέτρο και 80 εκατοστά.

Τα δεδομένα επισημαίνουν πως το αγελαδινό γάλα, το οποίο είναι πιο διαδεδομένο, έχει περίπου την ίδια ενέργεια με το ανθρώπινο, όμως περιέχει 3 φορές περισσότερη πρωτεΐνη και 4 φορές περισσότερο ασβέστιο. Λογικό, αν σκεφτούμε πως το μοσχαράκι έχει διαφορετικό ρυθμό ανάπτυξης από το μωρό. Αυτή η διαφορετικότητά στα συστατικά, μπορεί να δικαιολογήσει την γραμμική αύξηση του ύψους και την πρώιμη εμμηναρχή που παρατηρείται σε πληθυσμούς με αυξημένη κατανάλωση γάλακτος.

Συνοψίζοντας, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως η κατανάλωση πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας (κρέας, γαλακτοκομικά, ψάρι, αβγό) βοηθάει το παιδί να φτάσει στο μέγιστο ύψος, που τα γονίδια του υπαγορεύουν. Σχετικά με την κατανάλωση γάλακτος, αν είναι καλά ανεκτό από το παιδί, δεν υπάρχει λόγος να μη το συμπεριλάβει στη διατροφή του. Αν δεν το ανέχεται καλά, δε χρειάζεται να ασκούμε πίεση. Όπως αναφέρεται και νωρίτερα, οι πρωτεϊνες υψηλής βιολογικής αξίας – ζωικές – κάνουν τη διαφορά και όχι αποκλειστικά και μόνο το γάλα.

Πηγή: www.nutrischool.gr