Πείτε «αντίο» στον νυχτερινό τρόμο που ταλαιπωρεί το παιδί σας

Το πρώτο βήμα για να βοηθήσετε το παιδί σας να ξεπεράσει μια και καλή τον νυχτερινό τρόμο που το ταλαιπωρεί, είναι να διερευνήσετε τον λόγο της εμφάνισής του και να δείτε, ότι πράγματι πρόκειται για νυχτερινό τρόμο και όχι για κάποιο κακό όνειρο που διέκοψε τον ύπνο του.

Νυχτερινός Τρόμος vs εφιάλτες

Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε, ότι άλλο πράγμα είναι ο νυχτερινός τρόμος και διαφορετικό είναι οι εφιάλτες. Οι περισσότεροι γονείς την πρώτη φορά που βλέπουν το παιδί τους σε κρίση νυχτερινού τρόμου από τη μία σοκάρονται και από την άλλη αισθάνονται ανήμποροι να κάνουν κάτι για να το βοηθήσουν, αφού παρ’ όλες τις προσπάθειές τους δεν καταφέρνουν να το συνεφέρουν. Είναι αλήθεια πως εκείνη την ώρα το παιδί βιώνει μια κατάσταση στην οποία ο γονιός δεν έχει καμιά πρόσβαση. Όμως αυτό το στοιχείο κάνει ακόμα πιο επιτακτική την ανάγκη του να γνωρίζει τι ακριβώς του συμβαίνει.

Οι νυχτερινοί τρόμοι διαφέρουν αισθητά από τους εφιάλτες, αφού στις περιπτώσεις εφιάλτη τα παιδιά ξυπνάνε μεν αιφνιδίως, αλλά θυμούνται τι είδαν και ταράχθηκαν και φυσικά έχουν διάθεση να το συζητήσουν. Το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει στη περίπτωση των νυχτερινών τρόμων, το παιδί ανακάθεται στο κρεβάτι ανοίγει διάπλατα τα μάτια, ουρλιάζει και φαίνεται πολύ τρομαγμένο.

Εμφανίζεται με αιφνίδιο κλάμμα του παιδιού που συνήθως συνοδεύεται από φωνές και τρομαγμένη έκφραση, ταχυκαρδία και γρήγορη αναπνοή.

Ποιο είναι το ένα και μοναδικό πράγμα που δεν πρέπει να κάνει ο γονιός σε περίπτωση νυχτερινού τρόμου του παιδιού

Κατά τη διάρκεια ενός επεισοδίου νυκτερινού τρόμου το παιδί δεν ανταποκρίνεται και είναι δύσκολο να ηρεμήσει. Σε αντίθεση με τους εφιάλτες, την επόμενη μέρα το παιδί δεν μπορεί να ανακαλέσει το επεισόδιο, καθώς ουσιαστικά παραμένει σε βαθύ ύπνο καθ’ όλη τη διάρκεια του επεισοδίου. Οπότε καλό θα είναι να μην ξυπνήσετε το παιδί και να μην το αναστατώσετε περισσότερο από ό,τι είναι ήδη.

Αυτά τα σημάδια μαρτυρούν νυχτερινό τρόμο

Το επεισόδιο διαρκεί συνήθως μέχρι 30 λεπτά και άλλα συμπτώματα είναι:
  • κραυγές κατά τη διάρκεια του ύπνου
  • έντονη εφίδρωση
  • ταχυκαρδία
  • διαρκές στριφογύρισμα στο κρεβάτι
  • υπνοβασία
  • Μπορεί να κάνει έντονες, απότομες κινήσεις με τα χέρια και τα πόδια του
  • Το παιδί δεν έχει επαφή με το περιβάλλον, δεν αναγνωρίζει τους γονείς και δεν μπορεί να παρηγορηθεί
  • Έχει γρήγορη ανάσα και ταχυκαρδία

Ποια είναι τα αίτια του νυχτερινού τρόμου

Αν και δεν υπάρχουν επιστημονικά ευρήματα που να καταδεικνύουν τον παράγοντα που ευθύνεται αποκλειστικά για την πρόκληση νυχτερινού τρόμου εντούτοις οι επιστήμονες συγκλίνουν στην άποψη ότι μάλλον πρόκειται για ένα συνδυασμό βιολογικών και περιβαλλοντικών γεγονότων.

Υπάρχουν ενδείξεις, ότι το άγχος και η υπερβολική κούραση μπορούν να πυροδοτήσουν την εκδήλωση νυχτερινών τρόμων σε ανθρώπους που έχουν την τάση να υποφέρουν από αυτές τις δύο αιτίες ενώ στις περιπτώσεις των παιδιών ο νυχτερινός τρόμος φαίνεται να συνδέεται με την υπνική άπνοια.

Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν αγχώδεις διαταράχες τείνουν να εκδηλώνουν νυχτερινούς τρόμους σε μεγαλύτερη αντιστοιχία με όσα παιδιά ντύνονται υπερβολικά ζεστά για να κοιμηθούν. Ο κίνδυνος εκδήλωσης νυχτερινών τρόμων αυξάνεται και για τα παιδιά που διανύουν κάποια αρρώστια ή υποφέρουν από αλλεργίες.

Βέβαια, μια ακόμη ενδιαφέρουσα διαπίστωση είναι και αυτή βάσει της οποίας καλό θα ήταν το βραδινό γεύμα του παιδιού να μην καταναλώνεται λίγο πριν πέσει για ύπνο αλλά καλύτερα να σερβίρεται τουλάχιστον μια ώρα νωρίτερα από την ώρα ύπνου καθώς τα παιδιά βαρυστομαχιάζουν οπότε έχουν τη τάση να κάνουν ανήσυχο ύπνο.

Τι μπορείτε να κάνετε για να σταματήσετε τον νυχτερινό τρόμο

Εάν το παιδί μας εμφανίζει νυχτερινούς τρόμους, είναι σημαντικό να φροντίσουμε για την ασφάλειά του στο σπίτι και στον ύπνο, π.χ. να μην σκοντάψει και χτυπήσει όταν σηκώνεται από το κρεβάτι.

Η ρουτίνα ύπνου μπορεί να βοηθήσει, όπως και η συγκεκριμένη ώρα ύπνου. Αντίθετα υπερκόπωση του παιδιού κατά τις τελευταίες ώρες της ημέρας ίσως προκαλέσει συχνότερους νυχτερινούς τρόμους.

Αν το παιδί εκδηλώνει συχνά νυχτερινό τρόμο και έχετε υπολογίσει περίπου πότε γίνεται το ξέσπασμα φροντίστε να το ξυπνήσετε με μαλακό τρόπο 15 λεπτά πριν την εκδήλωση του τρόμου. Αν το εφαρμόσετε αυτό για 3 έως 5 ημέρες, ο κύκλος του ύπνου του παιδιού θα αναπροσαρμοστεί και είναι σχεδόν δεδομένο ότι θα εξαλειφθούν ή έστω θα μειωθούν αισθητά τα περιστατικά νυχτερινού τρόμου.

Πηγή: popsugar.com