Αρχική InfoMommy Υγεία Ποιες βιταμίνες χρειαζόμαστε περισσότερο στην περίοδο μας

Ποιες βιταμίνες χρειαζόμαστε περισσότερο στην περίοδο μας

Ποιες βιταμίνες χρειαζόμαστε περισσότερο στην περίοδο μας

Κάθε γυναίκα είναι μοναδική. Το ίδιο και ο έμμηνος κύκλος της. Ακόμα και αν υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά (π.χ. η διάρκειά του), ο τρόπος με τον οποίο κάθε γυναίκα βιώνει την περίοδό της μπορεί να διαφέρει από τη μία γυναίκα στην άλλη.Έτσι, σε κάποιες γυναίκες η απώλεια του αίματος μπορεί να περνάει απαρατήρητη, άλλες πάλι να μη μπορούν να φέρουν σε πέρας τις δραστηριότητες της ημέρας. Κάποιες γυναίκες μπορεί να εμφανίσουν σοβαρές παρενέργειες ή συμπτώματα, όπως π.χ. προεμμηνορρυσιακό σύνδρομο ή έντονες κράμπες, ενώ σε άλλες τα συμπτώματα αυτά να είναι ήπια ή και ανύπαρκτα.

Μία φυσιολογική έμμηνος ρύση είναι σημαντική παράμετρος γονιμότητας και υγείας. Με το ξεκίνημα κάθε νέας περιόδου, το σώμα μπαίνει σε μία νέα φάση “προετοιμασίας” για μία πιθανή εγκυμοσύνη. Η περίοδος είναι η απόδειξη πως η εγκυμοσύνη δε συνέβη (για αυτό και η πρώτη κύρια ένδειξη της εγκυμοσύνης είναι η απώλεια της περιόδου) και η αρχή ενός νέου, πιθανώς γόνιμου κύκλου.

Το σώμα στη διάρκεια της εμμήνου ρύσης χάνει μερικές από τις βασικές βιταμίνες και ιχνοστοιχεία και αυτός είναι ένας λόγος που πολλές από εμάς στη διάρκεια της περιόδου νιώθουμε καταβεβλημένες, ληθαργικές και χωρίς αποθέματα ενέργειας. Για το λόγο αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, να βρίσκουμε τρόπους να αναπληρώνουμε τα πολύτιμα αυτά θρεπτικά συστατικά, ώστε να ξεκινάμε το νέο κύκλο με ενέργεια και ευεξία.

Να θυμάστε πως ο καλύτερος τρόπος να αναπληρώνουμε τις απαραίτητες βιταμίνες είναι η σωστή διατροφή, ορισμένες όμως φορές μπορεί να είναι απαραίτητη και η λήψη κάποιων έξτρα μεμονωμένων βιταμινών ή πολυβιταμινούχων συμπληρωμάτων. Οι επιπλέον αυτές βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία, θα συμβάλουν στην εξισορρόπηση του αναπαραγωγικού συστήματος, θα περιορίσουν τα αρνητικά συμπτώματα και θα σας κάνουν να νιώθετε καλύτερα όχι μόνο στη διάρκεια της περιόδου σας αλλά και του κύκλου σας.

Προτού όμως ξεκινήσετε τη λήψη οποιουδήποτε συμπληρώματος, συμβουλευτείτε το γιατρό σας γιατί μόνο έτσι μπορείτε με απόλυτη ασφάλεια να καλύψετε εξατομικευμένα τις όποιες ανάγκες σας.

Ας δούμε πιο αναλυτικά εκείνες τις βιταμίνες και ιχνοστοιχεία που έχετε περισσότερο ανάγκη:

Βιταμίνη C και Σίδηρος
Σας λέει κάτι η λέξη αναιμία; Σχετίζεται και με τις σημαντικές απώλειες σιδήρου στη διάρκεια της περιόδου. Νιώθετε ιδιαίτερες λιγούρες; Ίσως φταίνε τα χαμηλά επίπεδα της Βιταμίνης C. Η Βιταμίνη C και ο Σίδηρος “κάνουν καλή παρέα” καθώς η πρώτη βοηθάει σημαντικά στην απορρόφηση του δεύτερου. Εάν χρειαστεί μετά από εξετάσεις να πάρετε συμπλήρωμα σιδήρου, μη ξεχάσετε να το συνδυάσετε με μία πορτοκαλάδα ή με άλλα φρούτα και λαχανικά. Στο ιατρείο μας ελέγχουμε πάντα τις γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας για αναιμία και έλλειψη σιδήρου στη διάρκεια της περιόδου τους, ιδιαίτερα αν εμφανίζουν έντονη κόπωση τις ημέρες αυτές.
Βιταμίνες Β6 και Β12

Δύο σημαντικές βιταμίνες που θεωρείται πως παίζουν σημαντικό ρόλο τόσο στη βελτίωση του προεμμηνορρυσιακού συνδρόμου όσο και στην αντιμετώπιση της κόπωσης (Β12) και του φουσκώματος ή της συναισθηματικής φόρτισης (Β6) στη διάρκεια της περιόδου. Καλό είναι να ενισχύετε τη διατροφή σας με τροφές που περιέχουν αυτές τις σημαντικές βιταμίνες τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν, ή αμέσως μετά την ωορρηξία σας στην περίπτωση που προσπαθείτε να μείνετε έγκυος, καθώς συμβάλουν θετικά και στη δημιουργία ενός υγιούς ενδομητρίου.

Η B12 βρίσκεται κυρίως στο κόκκινο κρέας, τα πουλερικά, τα γαλακτοκομικά (επιλέξτε χαμηλά σε λιπαρά) και τα αυγά ενώ η Β6 στο κρέας (προτιμήστε άπαχο), τα αυγά, τους σπόρους, τα όσπρια και τους ξηρούς καρπούς. Ιδιαίτερα για τη Β6, μην υπερβαίνετε τη δοσολογία που σας σύστησε ο γιατρός, καθώς μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στην υγεία σας.

Βιταμίνη Ε και Ω3 Λιπαρά Οξέα
Κάποιες μελέτες εκθειάζουν την πρώτη, κάποιες άλλες θεωρούν τα Ω3 πολύ πιο σημαντικά.. Η αλήθεια είναι πως και τα δύο αυτά διατροφικά στοιχεία είναι πολύ χρήσιμα τόσο στο ξεκίνημα του κύκλου όσο και στη διάρκειά του. Για την ανακούφιση συμπτωμάτων του προεμμηνορρυσιακού συνδρόμου, την προστασία από συναισθηματικές διαταραχές και τη διαύγεια του πνεύματος, την ευερεθιστότητα και άλλα πολλά.

Σύμφωνα με μελέτες η βιταμίνη Ε φαίνεται να μειώνει τη διάρκεια και τη σοβαρότητα της δυσμηνόρροιας και μπορεί ακόμη και να μειώσει την απώλεια του αίματος. Αν ταλαιπωρήστε επίσης από ημικρανίες που είναι ιδιαίτερα έντονες στην περίοδο σας, η βιταμίνη Ε μπορεί να έχει πρόσθετα οφέλη.

Μην καταφύγετε εύκολα σε συμπληρώματα διατροφής, αλλά προσπαθήστε να εφαρμόσετε μία τυπική μεσογειακή διατροφή, με αγνό ελαιόλαδο (με μέτρο), ψάρια, λαδερά, όσπρια και καρπούς ώστε τουλάχιστον να καλύψετε σημαντικό μέρος των αναγκών σας.

Βιταμίνη Α
Η βιταμίνη Α είναι απαραίτητη για τη βέλτιστη υγεία του αναπαραγωγικού συστήματος και τη δημιουργία νέων ιστών. Ιδιαίτερα χρήσιμη λοιπόν για την υγεία της μήτρας και την αναγέννηση και την ανάπτυξη του ενδομητρίου. Τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά είναι μία καλή πηγή, για αυτό καθημερινά, ένα γεύμα σας καλό είναι να περιλαμβάνει και μία τέτοια σαλάτα.

Βιταμίνη D
Η βιταμίνη D βοηθά το σώμα σας να απορροφήσει το ασβέστιο που έχει προστατευτικό ρόλο όχι μόνο στην υγεία των οστών αλλά και ενάντια στο προεμμηνορρυσιακό σύνδρομο. Επιπλέον, η βιταμίνη D μπορεί να βοηθήσει στη σωστή ρύθμιση των ορμονών (έλλειψη Βιταμίνης D σε μελέτες έχει συνδεθεί και με χαμηλή AMH και μειωμένο απόθεμα ωοθηκών), εξισορροπώντας τον κύκλο και να βοηθήσει τους νευροδιαβιβαστές, οι οποίοι επηρεάζουν τη διάθεσή σας, να λειτουργήσουν κανονικά. Σε έλεγχο στο ιατρείο μας, πάντα ελέγχουμε τα επίπεδα αυτής της σημαντικής βιταμίνης( 25-OH VitD3), ώστε να διορθώσουμε εγκαίρως τυχόν ανεπάρκειες.

Για να αξιοποιήσετε στο μέγιστο τα δυνητικά οφέλη της βιταμίνης D, να τρώτε γαλακτοκομικά προϊόντα όπως χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γάλα, γιαούρτι και τυρί, καθώς λιπαρά ψάρια όπως ο τόνος και ο σολομός. Και μη ξεχνάτε την καθημερινή σας έκθεση στον ήλιο, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες που τείνουμε να το αμελούμε.

Μαγνήσιο
Ο καλύτερος φυσικός σύμμαχος για τις δυσάρεστες κράμπες της περιόδου, που σύμφωνα όμως με ανώτατες αρχές υγείας πολλές γυναίκες έχουν έλλειψη ή βρίσκονται οριακά στις χαμηλές φυσιολογικές τιμές. Στην περίπτωση έντονης δυσμηνόρροιας απαιτείται επιπλέον χορήγηση σε μορφή συμπληρώματος, πάντα όμως με την καθοδήγηση του ιατρού και τουλάχιστον κάποιες ημέρες πριν την έναρξη της περιόδου.
Αυτό που προτείνω να κάνετε είναι στον ετήσιο έλεγχο σας να συζητήσετε με το γιατρό σας πιθανά συμπτώματα ή προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζετε στη διάρκεια της περιόδου ή του κύκλου σας, να ελέγξετε τα επίπεδα των βασικών και πολύτιμων βιταμινών και να δημιουργήσετε ένα εξατομικευμένο πλάνο διατροφής και πιθανών συμπληρωμάτων, σύμφωνα με τις αληθινές ανάγκες σας.

Από τη Μοριακή Βιολόγο, Χαρούλα Μαθιοπούλου Μπιλάλη, BSc MMedSc


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
+30 210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.com.cy

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.com.cy

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.