Αρχική InfoKids Υγεία Ποιο είναι το σωστό πλαίσιο για την ανακοίνωση των δυσάρεστων νέων σε έναν ασθενή

Ποιο είναι το σωστό πλαίσιο για την ανακοίνωση των δυσάρεστων νέων σε έναν ασθενή

Ποιο είναι το σωστό πλαίσιο για την ανακοίνωση των δυσάρεστων νέων σε έναν ασθενή

Η στιγμή της ανακοίνωσης δυσάρεστων νέων μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην έκβαση της συζήτησης, ειδικά όταν η ανακοίνωση πραγματοποιείται χωρίς ευγένεια και σεβασμό της προσωπικότητας του ασθενούς, σε ακατάλληλο χώρο, ο οποίος δεν επιτρέπει την ιδιωτικότητα και την ανάπτυξη σχέσεων οικειότητας μεταξύ του γιατρού, του ασθενή και των οικείων του.

Είναι σημαντικό να βρεθεί ένας ιδιωτικός χώρος με την πόρτα κλειστή ή στο κρεβάτι του νοσοκομείου με τραβηγμένες κουρτίνες, οι οποίες επιτρέπουν τη δημιουργία ενός ιδιωτικού χώρου κατά τη διάρκεια της συζήτησης.

Επιπλέον, θα πρέπει να έχουν “απενεργοποιηθεί” τυχόν περισπασμοί του περιβάλλοντος, όπως άλλα άτομα στο χώρο, ανοιχτή τηλεόραση, ήχοι κινητών ή άλλα μέλη του προσωπικού που μπαινοβγαίνουν και μπορεί να διακόψουν τη συζήτηση. Πολλοί ασθενείς θα ήθελαν να έχουν κάποια μέλη της οικογένειας ή φίλους δίπλα τους. Είναι σκόπιμο να έχει ενημερωθεί ο ασθενής από πριν, ώστε να έχει δίπλα του αυτά τα άτομα, τα οποία θα τον υποστηρίξουν ψυχολογικά και θα αμβλύνουν το άγχος του κατά τη διάρκεια μιας συναισθηματικά φορτισμένης συνέντευξης. Αν η ανακοίνωση γίνει αμέσως μετά την εξέταση του ασθενή, θα πρέπει να δοθεί ο κατάλληλος χρόνος, ώστε να ντυθεί πριν ο γιατρός ξεκινήσει τη συζήτηση.

Αν ο ασθενής βρίσκεται στο κρεβάτι τραβήξτε μια καρέκλα και καθίστε δίπλα του ή ζητήστε του την άδεια να καθίσετε στην άκρη του κρεβατιού, ώστε να περιοριστεί η εκφοβιστική οπτική επίδραση που παρουσιάζεται όταν ο γιατρός στέκεται όρθιος και πάνω από το κεφάλι του ασθενή. Όταν κάθεστε, αναπτύσσεται η αίσθηση πιο οικείας και εταιρικής σχέσης, επιπλέον είναι ευκολότερο να επιτευχθεί η επαφή με τα μάτια δεδομένου ότι είστε στο ίδιο επίπεδο. Προσπαθήστε να είστε ευγενικοί και ήρεμοι. Οι περισσότεροι από εμάς αισθάνονται ανήσυχοι κατά τη διάρκεια μίας συζήτησης στην οποία θα πρέπει να ανακοινωθούν δυσάρεστα νέα.

Προσπαθήστε να μειώσετε τα σήματα από τη γλώσσα του σώματος, τα οποία συνήθως εκπέμπουμε όταν είμαστε νευρικοί.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, η σιωπή και η επανάληψη είναι δύο δεξιότητες επικοινωνίας, οι οποίες θα στείλουν το μήνυμα στον ασθενή σας ότι τον ακούτε.

Μη διακόπτετε τον ασθενή σας την ώρα που μιλάει, η στάση αυτή δείχνει σεβασμό στον ομιλητή και δείχνει επίσης ότι είστε σε μια κατάσταση ενεργητικής ακρόασης. Η επανάληψη μπορεί να περιλαμβάνει ακόμα και την επανάληψη της τελευταίας λέξης του ασθενή. Για παράδειγμα, ο ασθενής θα μπορούσε να πει: «έχω κουραστεί και βαρεθεί με τη θεραπεία» και εσείς να απαντήσετε: «ποιά πτυχή της θεραπείας έχετε βαρεθεί πιο πολύ;».

Πριν ξεκινήσετε την ανακοίνωση των δυσάρεστων νέων, θα πρέπει να έχετε συγκεντρώσει αρκετές πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο ο ασθενής αντιλαμβάνεται την ιατρική του κατάσταση και κυρίως για το πως αντιλαμβάνεται τη σοβαρότητα της κατάστασης. Παρότι ο κάθε γιατρός μπορεί να επιλέξει το δικό του προσωπικό στυλ, παρατίθενται κάποια παραδείγματα: «τι νομίζετε ότι σας συμβαίνει;» «ανησυχείτε ότι είναι κάτι σοβαρό;».

Αξιολογήστε το επίπεδο αλφαβητισμού του ασθενή ώστε να προσαρμόσετε τη συζήτηση στο δικό του επίπεδο και να αποφύγετε χρήση ιατρικής ορολογίας, η οποία δεν θα γίνει αντιληπτή από τον ασθενή και θα σας βοηθήσει να μειώσετε το γνωστικό χάσμα, αλλά και το χάσμα μεταξύ της πραγματικής κατάστασης της υγείας του και της αντίληψης που έχει ο ασθενής για αυτή. Αν ο ασθενής βρίσκεται στη φάση της άρνησης, είναι σκόπιμο να μην προσπαθήσετε να τον πείσετε για τη σοβαρότητα της κατάστασης, αλλά θα πρέπει να προγραμματίσετε επαναληπτικές συναντήσεις. Η άρνηση είναι ένα υποσυνείδητος μηχανισμός διαχείρισης των εσωτερικών συγκρούσεων. Αγνόηση αντίστοιχης κατάστασης πιθανότατα να αυξήσει το άγχος στον ασθενή άσκοπα και να δυναμιτίσει το κλίμα της συζήτησης.

Όταν τελειώσει η συζήτηση, τόσο εσείς, όσο και ο ασθενής, θα πρέπει να έχετε ένα σαφές πλάνο αναφορικά με τα βήματα που θα ακολουθήσουν, καθώς και για το ρόλο που θα παίξει ο καθένας στη διαχείριση της νόσου.

Από την Έφη Σίμου

Συγγραφέας του βιβλίου: ” Επικοινωνία Γιατρού- Ασθενούς”. Ένας πρακτικός οδηγός δεξιοτήτων επικοινωνίας

Από karkinaki.gr


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
+30 210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.com.cy

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.com.cy

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.