Ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας Παιδείας για να μπει τέλος στην «παραπαιδεία», λέει ο ΥΠΠΑΝ

Το δημόσιο σχολείο μπορεί και έχει τις δυνατότητες όχι μόνο να υπερβεί τις δυσκολίες αλλά ακόμα πιο πέρα να λάμψει, να αναδειχτεί ως φυτώριο και εργαστήριο του μέλλοντος της χώρας, είπε ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) Πρόδρομος Προδρόμου.

Ο υπουργός μίλησε στο Συνέδριο ΟΕΛΜΕΚ-ΟΛΜΕ με θέμα «Εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Εκπαίδευσης στην Κύπρο», του οποίου κήρυξε την έναρξη των εργασιών του.

Ο κ. Προδρόμου είπε ότι τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και η πολιτική ηγεσία είναι ταγμένοι να προτάξουν την αξία του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, αποκρούοντας την αδράνεια ή την έκπτωση, που θα οδηγούσαν σε εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση και πως μέσω της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που βρίσκεται σε εξέλιξη ενισχύεται η δημόσια εκπαίδευση.

Με την ποιοτική αναβάθμιση σκοπεύουμε, ανέφερε, να ανακόψουμε ουσιαστικά τυχόν ανεπάρκεια ή υστέρηση της δημόσιας εκπαίδευσης, που να αιτιολογούν την αναζήτηση είτε εξωσχολικής ενίσχυσης των μαθητών και εμπορευματοποίηση μέσω των ιδιωτικών ιδιαίτερων ενισχυτικών μαθημάτων, αυτού που αποκαλούμε «παραπαιδεία» είτε και εξ ολοκλήρου ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Με την καθιέρωση πλέον της διαδικασίας αξιοκρατικής επιλογής των εκπαιδευτικών, σημείωσε, κατοχυρώνουμε εξ αντικειμένου και τη θέση και εικόνα της δημόσιας εκπαίδευσης και την ίδια την θέση των εκπαιδευτικών.

Έπειτα, συνέχισε, η εισαγωγή των νέων και εκσυγχρονισμένων αναλυτικών προγραμμάτων, ενισχύει το δημόσιο σχολείο απαντώντας σε ενός είδους φθορά ή και σε εντυπώσεις αναχρονισμού που ενέσκηψαν με την πάροδο των χρόνων.

«Όταν μάλιστα, γίνει πράγματι κοινό κτήμα και καθημερινή πρακτική ή προσέγγιση σε όρους δεικτών επιτυχίας, το δημόσιο σχολείο θα γίνει επαρκέστερο ως προς τα αποτελέσματα περιορίζοντας ή και εξαλείφοντας την ανάγκη εξωσχολικών «συμπληρωμάτων», πρόσθεσε.

Το σύστημα αξιολόγησης των μαθητών

Αναφερόμενος στο σύστημα αξιολόγησης των μαθητών/μαθητριών, του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, είπε πως συμβάλει στην αξιοπιστία της δημόσιας εκπαίδευσης και στον προσανατολισμό της στην αριστεία και τα βέλτιστα αποτελέσματα.

«Εν ολίγοις δεν υπάρχει λόγος να χαρακτηρίσουμε ούτε και να «δαιμονοποιούμε» την ιδιωτική. Στόχος μας είναι η ποιοτική και επαρκής δημόσια εκπαίδευση, σύμφωνα με την υποχρέωση της Πολιτείας να εξασφαλίζει την εκπαίδευση που απαιτείται σε όλους τους πολίτες. Από εκεί και πέρα, είναι σεβαστή η επιλογή κάποιων συμπολιτών μας να καταφύγουν και σε ιδιωτικά σχολεία», συμπλήρωσε.

Θέλουμε εκπαίδευση, συνέχισε, που να δίνει τη συνείδηση και την κοινωνική ευεξία του σύγχρονου καλλιεργημένου πολίτη μιας δημοκρατικής χώρας, που εμπνέεται και καθοδηγείται από τα ιδεώδη της ελευθερίας και της δικαιοσύνης, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της ισότητας και της δημοκρατικής συνείδησης.

«Η εκπαίδευση σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή Πολιτεία είναι αγαθό. Κοινωνικό και πολιτιστικό αγαθό. Με εθνική εξειδίκευση, όπως προσδιορίζεται και μέσα από την ίδια την προσέγγιση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με κοινούς όμως ευρωπαϊκούς στόχους, αλλά με σεβασμό στην κατά χώρα εξειδίκευση και χαρακτήρα. Είναι πάντως αγαθό, όχι εμπόρευμα. Και μπορεί με μεγαλύτερη ωφέλεια να είναι δημόσια», κατέληξε ο κ. Προδρόμου.

Ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Κώστας Χατζησάββας και ο Πρόεδρος της ΟΛΜΕ Θεόδωρος Τσούχλος είπαν ότι η όποια σκέψη για στροφή στην ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης θα αποτελέσει ένα μεγάλο κίνδυνο για το δικαίωμα στην εκπαίδευση σημειώνοντας ότι πολλές από τις ανισότητες που υπάρχουν στις κοινωνίες οφείλονται σε ανισότητες στις λειτουργίες των εκπαιδευτικών συστημάτων.

Τόνισαν επίσης, ότι η δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, η οποία αποτέλεσε το σύμβολο και το διακύβευμα κοινωνικών και εθνικών αγώνων, αποτελεί την ουσιαστική εγγύηση της προστασίας του δικαιώματος στην εκπαίδευση στα πλαίσια της δημοκρατικής και ελεύθερης Πολιτείας των ίσων πολιτών.

Ο κ. Χατζησάββας είπε ότι διακρίνουμε και στην πατρίδα μας κάποιες ενέργειες, οι οποίες δυστυχώς, επιχειρούν να πλήξουν τις αρχές του δημόσιου σχολείου και που δεν αποκλείεται σταδιακά να οδηγήσουν σ΄ αυτό που όλοι απευχόμαστε, την εμπορευματοποίηση ή ιδιωτικοποίηση της δημόσιας παιδείας της χώρας μας.

«Παρατηρούμε ότι διάφορες εμπορικές εταιρείες/επιχειρήσεις, οι οποίες με το πρόσχημα των χορηγιών, επιχειρούν να εισβάλουν στο δημόσιο εκπαιδευτικό μας σύστημα, να διαφημίσουν την εταιρεία τους και να εκμεταλλευτούν τους μαθητές με μοναδικό στόχο την αύξηση της κατανάλωσης των προϊόντων τους ή την όποια εξυπηρέτηση των συμφερόντων τους. Τρανό παράδειγμα, η ένταξη στο αναλυτικό πρόγραμμα στο Γυμνάσιο, σε ένα γνωστικό αντικείμενο και συγκεκριμένα της Πληροφορικής, ύλη που έχει να κάνει με εξωτερικές εξετάσεις ιδιωτικής εταιρείας, πράγμα το οποίο η Οργάνωση μας δεν το αποδέχεται και επανειλημμένως το έχει καταγγείλει στο ΥΠΠΑΝ», σημείωσε.

Επιπρόσθετα, συνέχισε, δημόσιες δηλώσεις από μέρους πολιτικών προσώπων της πατρίδας μας για παραχώρηση οικονομικών κινήτρων σε μαθητές του δημόσιου σχολείου για να εγγραφούν σε ιδιωτικά σχολεία είναι δείγμα των σκέψεων και των πολιτικών που ενδέχεται να δρομολογηθούν, στη βάση πάντοτε των οικονομίστικων-πολιτικών, για στροφή από την δημόσια και ιδιωτική παιδεία.

Δεν μπορούμε, επίσης, σημείωσε, να παραβλέψουμε το γεγονός ότι τα βαρυφορτωμένα αναλυτικά προγράμματα σε κάποια γνωστικά αντικείμενα σπρώχνουν τους μαθητές μας στα ιδιωτικά φροντιστήρια με αποτέλεσμα τον σταδιακό έλεγχο και εξάρτηση της δημόσιας παιδείας από την ιδιωτική εκπαίδευση, που στο τέλος της ημέρας, εκείνο που επιτυγχάνεται είναι η υποβάθμιση των στόχων και των αρχών του δημόσιου σχολείου.

«Η κατοχή του 37% της πατρίδας μας από τους Τούρκους εισβολείς, μας υποχρεώνει να σταθούμε εμπόδιο σε κάθε προσπάθεια εμπορευματοποίησης ή ιδιωτικοποίησης ή αλλιώς της νόθευσης των αρχών και του υγιούς προσανατολισμού της δημόσιας παιδείας, αφού όλοι αναγνωρίζουμε τον σημαντικό ρόλο που διαδραμάτισε και διαδραματίζει τόσο η μαθητιώσα νεολαία όσο και οι εκπαιδευτικοί του δημόσιου σχολείου στους εθνικούς αγώνες της πατρίδας μας», συμπλήρωσε.

Στο Συνέδριο, απηύθυναν επίσης χαιρετισμούς μεταξύ άλλων, ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας Κυριάκος Χατζηγιάννης, ο Πρόεδρος της ΠΟΕΔ Φίλιος Φυλακτού, ο Πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ Παναγιώτης Λυσάνδρου, ο Πρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικίνης