«Γιατί δεν ήπιες νερό σήμερα;»: Τα σημάδια που προδίδουν αφυδάτωση και θέτουν την υγεία σε κίνδυνο

Η αφυδάτωση αποτελεί επικίνδυνη κατάσταση για τον οργανισμό και είναι περισσότερο συχνή τους καλοκαιρινούς μήνες και ιδιαίτερα τις ημέρες με υψηλή θερμοκρασία. Οι παράγοντες που ενοχοποιούνται για την αφυδάτωση είναι μεταξύ άλλων, η άσκηση, ή η χειρωνακτική εργασία σε συνθήκες καύσωνα, αλλά και η μειωμένη πρόσληψη υγρών.

Η αφυδάτωση συμβαίνει όταν χάνoυμε περισσότερα υγρά από αυτά που προσλαμβάνουμε με αποτέλεσμα το σώμα να μην έχει αρκετό νερό, ώστε να εκτελεί φυσιολογικά τις λειτουργίες του. Παθολογικές αιτίες αφυδάτωσης είναι οι διάρροιες, οι εμετοί, ο πυρετός, η υπερβολική εφίδρωση, καθώς και η λήψη φαρμάκων που συνοδεύονται από απώλεια ούρων. Οι παραπάνω αιτίες τους καλοκαιρινούς μήνες συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο για αφυδάτωση. Οποιοσδήποτε μπορεί να αφυδατωθεί, αλλά τα μικρά παιδιά, οι ηλικιωμένοι και άτομα με χρόνιες παθήσεις διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο.

Η απώλεια των υγρών και η αφυδάτωση συνοδεύονται και από απώλεια ηλεκτρολυτών. Βαρύτερες μορφές αφυδάτωσης χρειάζονται νοσηλεία και ιατρική παρακολούθηση

Στα συμπτώματα της αφυδάτωσης περιλαμβάνονται:

κούραση – υπνηλία
απώλεια όρεξης
στεγνό στόμα
ξηρό δέρμα
δυσανεξία στη ζέστη
πονοκέφαλος – ζάλη
μικρή ποσότητα και σκουρόχρωμα ούρα
δυσκοιλιότητα
μυϊκές κράμπες

Το αίσθημα της δίψας δεν είναι πάντα αξιόπιστος δείκτης της ανάγκης του οργανισμού για νερό, ειδικά σε παιδιά και ηλικιωμένους. Καλύτερος δείκτης σε αυτές τις περιπτώσεις είναι το χρώμα των ούρων, όπου τα ανοιχτόχρωμα ούρα δείχνουν καλή ενυδάτωση, ενώ τα σκουρόχρωμα συνήθως σηματοδοτούν την αφυδάτωση.

Η συνιστώμενη πρόσληψη υγρών είναι περίπου 1,2 λίτρα (έξι με οκτώ ποτήρια) την ημέρα, αλλά εξαρτάται από το βάρος του σώματος, τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος και το βαθμό της σωματικής δραστηριότητας. Έτσι η αναγκαία πρόσληψη υγρών μπορεί να είναι και πολύ μεγαλύτερη καθώς θα πρέπει να υπάρχει ισοζύγιο σε σχέση με τα υγρά που αποβάλλονται.

Ο καλύτερος τρόπος για να αποφευχθεί η αφυδάτωση κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού είναι η κατανάλωση νερού πριν το αίσθημα της δίψας. Τουλάχιστον 2 ποτήρια νερό, μία με δύο ώρες πριν από κάποια δραστηριότητα εκτός σπιτιού είναι αναγκαία ειδικά για τους ηλικιωμένους. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται τα μικρά παιδιά αν βρίσκονται πολύ ώρα εκτεθειμένα στον ήλιο. Σε παρατεταμένη έκθεση σε υψηλή θερμοκρασία χρειάζεται τακτική αναπλήρωση των υγρών, κάθε 15-20 λεπτά για την προστασία από την αφυδάτωση.