- Infokids.com.cy - https://www.infokids.com.cy -

Θλιβερά τα στοιχεία για την Κύπρο: Ποια θέση κατέχει στην Ευρώπη για τα θανατηφόρα τροχαία;

Στην τέταρτη και την πέμπτη θέση αντίστοιχα, βρίσκονται η Κύπρος και η Ελλάδα, σε ό,τι αφορά τους θανάτους όσων χρησιμοποιούν τους δρόμους μέσα στις πόλεις, σύμφωνα με έκθεση που εξέδωσε το “Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών” (European Transport Safety Council, ETSC).

Τα πράγματα είναι αποκαρδιωτικά, αν εξετάσουμε το ποσοστό των αστικών οδικών θανάτων σε αναλογία αστικού πληθυσμού, αφού η Κύπρος καταλαμβάνει την 4η χειρότερη θέση στην ΕΕ.

Αυτά καταγράφονται στην 37η έκθεση (PIN Flash Report 37) του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), που παρουσιάζει τα δεδομένα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και στην Ελβετία, το Ισραήλ, τη Νορβηγία και τη Σερβία, σχετικά με τις οδικές συγκρούσεις στους αστικούς δρόμους.

Στην έκθεση αναφέρεται ότι γύρω στις 9.500 άνθρωπους έχασαν τη ζωή τους σε αστικούς δρόμους της ΕΕ το 2017, ενώ 100.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά, ποσοστό που ανέρχεται στο 50% του συνόλου, με την Κύπρο να φτάνει το 86% στους σοβαρούς τραυματισμούς στους αστικούς δρόμους.

Το πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι οι αστικοί οδικοί θάνατοι στην ΕΕ μειώνονται πιο αργά (μόλις 2,2% ετήσια), από τους οδικούς θανάτους στους επαρχιακούς δρόμους δύο λωρίδων κυκλοφορίας (μείωση 3,9% ετήσια).

Στην Κύπρο τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα, αφού η μείωση στους αστικούς οδικούς θανάτους από το 2010 στο 2017 ήταν μόνο 0,2% ετήσια, ενώ η αντίστοιχη μείωση στους επαρχιακούς δρόμους δύο λωρίδων ήταν 7%.

Τα θετικά στοιχεία της υπόθεσης

Το πολύ θετικό για την Κύπρο, είναι ότι οι σοβαροί τραυματισμοί στους αστικούς δρόμους μειώθηκαν από το 2010 μέχρι το 2017 κατά 6% ετήσια, και αυτή είναι η ταχύτερη μείωση στην ΕΕ.

Η συντριπτική πλειονότητα των θυμάτων σε αστικούς δρόμους, γενικά στην ΕΕ αλλά και στην Κύπρο, είναι ευάλωτοι χρήστες των δρόμων, δηλαδή πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσυκλετιστές /μοτοποδηλατιστές, και αποτελούν το 70% του συνόλου.

Την πλειονότητα των αστικών οδικών θανάτων, τόσο στην ΕΕ όσο και στην Κύπρο, αποτελούν οι πεζοί με ποσοστά 39% και 35%, αντίστοιχα. Όμως, η Κύπρος έχει ιδιαίτερα αυξημένο ποσοστό νεκρών μοτοσυκλετιστών/ μοτοποδηλατιστών, που ανέρχεται στο 31%, σε σύγκριση με 19% του μέσου όρου της ΕΕ. Το ποσοστό της Κύπρου είναι το δεύτερο υψηλότερο στην ΕΕ.

Η εικόνα είναι ακόμα πιο δυσμενής στους σοβαρούς τραυματισμούς μοτοσυκλετιστών/ μοτοποδηλατιστών, αφού το ποσοστό για την Κύπρο είναι 42%, σε σύγκριση με 22% της ΕΕ. Οι πιθανότερες αιτίες για το υψηλό ποσοστό θανάτων και σοβαρών τραυματισμών μοτοσυκλετιστών/ μοτοποδηλατιστών στους αστικούς δρόμους της Κύπρου, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της Κύπρου στο πρόγραμμα, Γιώργο Μορφάκη, αφορούν στη μεγάλη συχνότητα τροχαίων παραβάσεων και την απειρία των οδηγών μοτοποδηλάτων (αλλοδαποί και νεαροί Κύπριοι).

Οι εισηγήσεις συνοψίζονται καταληκτικά σε σειρά συστάσεων του ETSC προς τις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης, τα κράτη μέλη και τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, οι πιο σημαντικές από τις οποίες είναι για την Κύπρο, οι ακόλουθες:

Συστάσεις προς τις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης

Συστάσεις προς τα κράτη μέλη

Συστάσεις προς την ΕΕ