Τι να κάνεις για να ανασυγκροτηθείς έπειτα από έναν χωρισμό, σύμφωνα με την ειδικό

χωρισμός

Γράφει η Μύρια Μουρίδου – Μαραγκού*

Κάθε σχέση είναι δυνατό να κλονιστεί τόσο, ώστε τελικά να επέλθει ο χωρισμός.

Πόσο εύκολο όμως είναι να αφήσεις πίσω ένα δικό σου κομμάτι, πάνω στο οποίο επένδυες καθημερινά, ίσως για χρόνια ολόκληρα, με όλο σου το είναι; Πόσο εύκολη, αλήθεια, είναι η μετάβαση από το «εγώ» στο «εμείς» και το αντίστροφο;

Το δυσκολότερο, αλλά και το πιο επώδυνο, είναι να χωρίσεις χωρίς εσύ να το επιθυμείς. Έπειτα από αυτό αισθάνεσαι ότι το άτομο που είχες λατρέψει τόσο πολύ, διαλύει τον κόσμο σου. Αισθάνεσαι κενό, αβεβαιότητα, προδοσία, απογοήτευση, τύψεις, ενοχές και, γενικότερα, νιώθεις ότι αιωρείσαι σ’ ένα σκοινί κι ανά πάσα στιγμή θα επέλθει η ολοσχερής καταστροφή σου.

Τα στάδια του χωρισμού

Χωρισμός σημαίνει Θάνατος. Τελειώνει το «εμείς» και ξεκινάς εκ νέου με το «εγώ». Πλέον κτίζεις μόνος/η τον κόσμο σου. Ως άμεσο επακόλουθο του χωρισμού έρχεται το πένθος. Πενθείς το ταίρι σου, πενθείς και τον εαυτό σου που χάθηκε μέσα στο χαμένο «εμείς».

Κι έρχεσαι μετά να το αρνηθείς. Να πεις «δεν είναι δυνατό, ένα μικρό καβγαδάκι ήταν όπως πάντα… Αν προσέξω τη συμπεριφορά μου, όλα θα είναι τέλεια»… Τέτοιου τύπου και άλλα διάφορα σενάρια στο μυαλό σου υποδηλώνουν την άρνηση της αποδοχής, την επιθυμία ανατροπής της.

Ακολούθως, γίνεται η μετάβαση στο στάδιο του θυμού κι εδώ είναι που ελλοχεύει ο κίνδυνος, να παρεκτραπείς και να κριθείς αρνητικά. Η κάθε προσωπικότητα, βεβαίως, αντιδρά διαφορετικά, λόγω ιδιοσυγκρασίας, αλλά και προηγούμενων εμπειριών. Αναντίλεκτα, όμως, αυτό το στάδιο έχει μεγαλύτερη διάρκεια από το προηγούμενο.

Στο επόμενο στάδιο επέρχεται η θλίψη, με επίσης αρκετή μεγάλη διάρκεια, που είναι δυνατό να είναι τόσο έντονη, ώστε το άτομο να εκδηλώσει καταθλιπτικά συμπτώματα.

Ο πληγωμένος σκέφτεται επίμονα τη σχέση του για μεγάλο χρονικό διάστημα και κλείνεται στον εαυτό του.

Καταλήγει όμως, τελικά,  στην αποδοχή, το τελευταίο συναισθηματικό στάδιο του χωρισμού. Η αποδοχή βελτιώνει την ψυχολογική κατάσταση του πληγωμένου, ο οποίος με την πάροδο του χρόνου ξαναβρίσκει την ψυχική του ισορροπία και κατ’ επέκταση τον εαυτό του.

Για να ανασυγκροτηθείς μετά τον χωρισμό

  • Δες τη θετική πλευρά των πραγμάτων
  • Μη φοβάσαι τη μοναξιά
  • Δώσε χρόνο, είναι ο καλύτερος γιατρός
  • Θεώρησε πως ό,τι είχε αυτή η σχέση να σου προσφέρει, σου το έδωσε
  • Αποδέξου ότι ο χωρισμός είναι μέσα στη ζωή
  • Δες το σαν ευκαιρία να ανασυγκροτηθείς
  • Νιώσε ευγνωμοσύνη για αυτά που έχεις τώρα στη ζωή σου
  • Μη βιαστείς να προχωρήσεις σε άλλη σχέση
  • Δώσε όλο σου το είναι σε έναν άλλο τομέα της ζωής σου
  • Μη συζητάς για αυτό το θέμα. Θεώρησέ το λήξαν
  • Προσπάθησε ν’ αντιληφθείς πως όλα τα μπορείς, φτάνει να θες
  • Δες τι πραγματικά σου αξίζει
  • Μη βρίσκεις προφάσεις για να συναντήσεις ή να μιλήσεις με τον/την πρώην
  • Αγάπησε τον εαυτό σου και μην τον πληγώνεις άλλο

Εάν δυσκολεύεσαι πολύ να αντιμετωπίσεις αυτή τη νέα κατάσταση, τότε πολύ σημαντικός είναι ο ρόλος του ψυχολόγου. Με τον ειδικό έχεις την ευχέρεια να εκφραστείς ελεύθερα, να βοηθηθείς, να αποδεχθείς τη νέα κατάσταση και να ενθαρρυνθείς, ώστε να προχωρήσεις και πάλι μπροστά.

* Η Μύρια Μουρίδου – Μαραγκού είναι Ψυχολόγος/ Ψυχοθεραπεύτρια, σύμβουλος παιδιών, ενηλίκων ζεύγους και οικογενειας.