Αρχική Γωνιά του μαθητή Το παιδί μου είναι δεξιόχειρας ή αριστερόχειρας

Το παιδί μου είναι δεξιόχειρας ή αριστερόχειρας

Η μεγαλύτερη πλειονότητα των ανθρώπων (περίπου το 90 % του πληθυσμού) είναι δεξιόχειρες, ενώ μόλις το υπόλοιπο 10% του πληθυσμού είναι αριστερόχειρες. Επίσης, ένα ελάχιστο ποσοστό του πληθυσμού (1% έως 2% από άλλους συγγραφείς) χρησιμοποιούν κάθε χέρι εξίσου καλά (είναι «αμφιδέξιοι»), κάτι που κύρια στην Νηπιακή ηλικία δεν θεωρείται καθόλου λειτουργικό (εάν το παιδί ανταλλάσσει τα χέρια στις δραστηριότητες λεπτής κίνησης, να ξέρετε ότι είναι συχνή στα μικρά παιδιά, αλλά όχι και στα παιδιά ηλικίας Νηπίου).

Η πλευρίωση, στην ουσία αποτελεί την απαρτίωση της εικόνας του σωματικού σχήματος του παιδιού, δεξιότητα απαραίτητη για την ψυχοκινητική και ψυχοσυναισθηματική του ανάπτυξη. Έτσι λοιπόν, η εικόνα του σώματος και η γνώση του σώματος, μέσω της πλευρίωσης μπαίνει στο τελευταίο στάδιο ανάπτυξης της ικανότητας να εκτελεί, να σκέφτεται, να οργανώνει την εργασία του, να αναπτύσσει τη φαντασία του και να μαθαίνει αφηρημένα σύμβολα (όπως είναι τα γράμματα). Η ψυχοσωματική λειτουργία στο παιδί συνδέεται με τη χωρο-χρονική του οργάνωση και την πλευρίωση, που προσδιορίζουν τον τρόπο διαμέσου του οποίου το παιδί αναπαριστά την αντικειμενική πραγματικότητα.

Υπάρχουν δύο τρόποι να εξεταστεί η πλευρίωση σε ένα παιδί:

Όσον αφορά την ημισφαιρική πλευρίωση, ο ευκολότερος τρόπος είναι η μέτρηση της μάζας των δύο ημισφαιρίων μέσω MRI. Είναι απαραίτητη μία τέτοια τόσο οικονομικά ακριβή εξέταση; Μόνον εάν ζητηθεί από έναν Παιδονευρολόγο λόγω ισχυρής επιμονής στη μη εμφάνιση προτιμώμενης πλευράς ή άλλων υπονοιών.

Ο δεύτερος τρόπος είναι η αντικειμενική παρατήρηση. Κατά τη διάρκεια της εξέτασης ελέγχεται η ποιότητα εκτέλεσης πράξεων από την αριστερή και δεξιά πλευρά του σώματος. Πολλοί γονείς και ειδικοί μιλούν για την προτίμηση χεριού ελέγχοντας μόνο το γράψιμο του παιδιού. Αυτό είναι ένα πολύ συχνό αλλά και μεγάλο λάθος. Στην ουσία το γράψιμο του παιδιού (με την διαδικασία γραμμάτων), αποτελεί μόνο δύο από τις δεξιότητες που θα παίξουν ρόλο στο ποια πλευρά προτιμά το παιδί. Ας δούμε 30 προτεινόμενα πράγματα που μπορείτε να εφαρμόσετε στο παιδί ώστε να διακρίνετε την προτιμώμενη πλευρά στο χέρι του:

-Με ποιο χέρι ρίχνει ένα μπαλάκι (του τένις) σε σας;

-Με ποιο χέρι προσπαθεί να πιάσει ένα μπαλάκι (του τένις) που του πετάτε;

-Με ποιο χέρι πετάει το μπαλάκι για να βάλει καλάθι;

-Με ποιο χέρι σηκώνει ένα βαρύ αντικείμενο;

-Με ποιο χέρι βάζει αντίσταση (πχ παιδικό μπρα-ντε-φερ);

-Με ποιο χέρι πετάει μία πέτρα μακριά στη θάλασσα;

-Με ποιο χέρι καθαρίζει το τζάμι με ένα πανί;

-Με ποιο χέρι τραβάει τη σκανδάλη σε ένα πιστολάκι ή πατάει ένα σπρέι;

-Με ποιο χέρι παίρνει το πατατάκι από το σακούλι και με ποιο κρατάει το σακούλι;

-Με ποιο χέρι χρησιμοποιεί ένα κουτάλι ή ένα πιρούνι;

-Με ποιο χέρι τρώει μία τυρόπιτα;

-Με ποιο χέρι καλεί από το κινητό σε ένα τηλέφωνο (πληκτρολογεί τα ψηφία);

-Με ποιο χέρι δείχνει τις κάρτες που του ζητάτε;

-Με ποιο χέρι κρατάει το ψαλίδι για να κόψει;

-Με ποιο χέρι απομονώνει τα δάκτυλα που του ζητάτε (πχ βγάλε μου 3 δαχτυλάκια);

-Με ποιο χέρι πατάει ένα πλήκτρο στον υπολογιστή;

-Με ποιο χέρι αλοίφει με μαχαιράκι βούτυρο σε φρυγανιά;

-Με ποιο χέρι πιάνει ένα αντικείμενο από το πάτωμα ή στο τραπέζι ή από ένα ύψος όταν βρίσκεται στη μέση μπροστά του;

-Με ποιο χέρι χειρίζεται το ποντίκι στον υπολογιστή;

-Με ποιο χέρι γράφει το όνομά του;

-Με ποιο χέρι γράφει γραμματάκια που γνωρίζει;

-Με ποιο χέρι γυρνάει τις σελίδες σε ένα βιβλίο ή το ξεφυλλίζει;

-Με ποιο χέρι κρατάει το μολύβι για να το ξύσει με μία ξύστρα;

-Με ποιο χέρι σβήνει με μία γόμα;

-Με ποιο χέρι χτίζει ένα πύργο με κύβους;

-Με ποιο χέρι βιδώνει με ένα κατσαβίδι;

-Με ποιο χέρι ξεβιδώνει το μπουκάλι με το νερό;

-Με ποιο χέρι κλειδώνει – ξεκλειδώνει την πόρτα;

-Με ποιο χέρι ανεβάζει – κατεβάζει το φερμουάρ του;

-Με ποιο χέρι ξετυλίγει μία καραμέλα;

Τις ασκήσεις αυτές είναι καλό να τις εφαρμόσετε 2-3 φορές σε διάστημα μισής ώρας ώστε να έχετε πιο ουσιαστικά αποτελέσματα. Εάν το παιδί εμφανίζει ένα ποσοστό 55%-45% στην προτίμηση χρήσης του χεριού, τότε μιλάμε για μη ολοκληρωμένη πλευρίωση που όμως υπάρχει. Εάν δεν εμφανίζει πλευρίωση, αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος δεν έχει ακόμη επιλέξει την εξειδίκευση.

Αλεξάνδρου Στράτος
Εργοθεραπευτής


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
+30 210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.com.cy

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.com.cy

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.