Αρχική InfoKids Διατροφή & Fitness Το παιδί ταλαιπωρείται από δυσκοιλιότητα; Αυτές είναι οι διατροφικές συμβουλές που θα το ανακουφίσουν

Το παιδί ταλαιπωρείται από δυσκοιλιότητα; Αυτές είναι οι διατροφικές συμβουλές που θα το ανακουφίσουν

Το παιδί ταλαιπωρείται από δυσκοιλιότητα; Αυτές είναι οι διατροφικές συμβουλές που θα το ανακουφίσουν

Όσον αφορά τη διατροφή των παιδιών, οι ενήλικες αποτελούν τα σημαντικότερα πρότυπα για την ανάπτυξη υγιεινών συνηθειών διατροφής και τρόπου ζωής. Οι σωστές διατροφικές συνήθειες κατά τα πρώτα χρόνια ζωής του παιδιού συμβάλλουν στην υγεία του, όχι μόνο στη φάση της ανάπτυξης αλλά και εφ' όρου ζωής. Από την άλλη, ένα από τα πιο συχνά γαστρεντερολογικά προβλήματα που φαίνεται να αντιμετωπίζουν τα παιδάκια σε αυτή την ηλικία είναι η δυσκοιλιότητα.

Τι πρέπει να περιέχει η διατροφή των παιδιών μας και πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η δυσάρεστη αυτή κατάσταση; Ας δούμε πιο αναλυτικά:

Απαραίτητο είναι τα παιδιά να μάθουν να καταναλώνουν διαφορετικά φαγητά από όλες τις ομάδες τροφών της διατροφικής πυραμίδας.

1. Ομάδα δημητριακών: Αυτές οι τροφές αποτελούν καλή πηγή ενέργειας και έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες. Προτιμήστε το ρύζι, τα ζυμαρικά, τα δημητριακά και το ψωμί.Μία μερίδα ισοδυναμεί με: α) μία φέτα ψωμί, β) μισό φλιτζάνι ζυμαρικά ή ρύζι.

2. Ομάδα λαχανικών: Πρέπει να καταναλώνονται 3-5 μερίδες την ημέρα. Αυτές οι τροφές αποτελούν φυσικές πηγές βιταμινών και μετάλλων, τα οποία είναι απαραίτητα για την υγεία. Προτιμήστε τα καρότα, το κολοκυθάκι, τα πράσινα φασολάκια. Μία μερίδα ισοδυναμεί με: α) ένα φλιτζάνι ωμά λαχανικά και β) μισό φλιτζάνι μαγειρεμένα λαχανικά.

3. Ομάδα φρούτων: Πρέπει να καταναλώνονται 2-4 μερίδες την ημέρα. Αυτές οι τροφές αποτελούν φυσικές πηγές βιταμινών και μετάλλων. Ακόμη είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, που συμβάλλουν στην καλύτερη λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Προτιμήστε τα μήλα, τις μπανάνες, τα πορτοκάλια και τα αχλάδια. Μία μερίδα ισοδυναμεί με: α) ένα φρέσκο φρούτο, β) μισό φλιτζάνι κομπόστα και γ) μισό φλιτζάνι χυμό φρούτων.

4. Ομάδα γαλακτοκομικών: Πρέπει να καταναλώνονται 2-4 μερίδες την ημέρα. Οι τροφές αυτής της ομάδας είναι πλούσιες σε ασβέστιο και βιταμίνη D, οι οποίες είναι απαραίτητες για τη διατήρηση των δοντιών και των οστών σε καλή κατάσταση. Προτιμήστε το γάλα, το τυρί και το γιαούρτι. Μία μερίδα ισοδυναμεί με: α) ένα φλιτζάνι γάλα με 2% λιπαρά, β) ένα φλιτζάνι γιαούρτι και γ) μία φέτα τυρί.

5. Ομάδα κρεατικών: Πρέπει να καταναλώνονται 2-3 μερίδες την ημέρα. Αυτές οι τροφές σάς δίνουν πρωτεΐνες για την ανάπτυξη των μυών και σίδηρο για τη μεταφορά του οξυγόνου από το αίμα. Προτιμήστε το κοτόπουλο, το ψάρι, το μοσχάρι, τα αβγά. Μία μερίδα ισοδυναμεί με: α) 30 γρ. κοτόπουλο ή ψάρι ή μοσχάρι (ίσα με ένα σπιρτόκουτο), β) ένα αβγό.

6. Λίπη, έλαια: Πρέπει να καταναλώνονται περίπου 2-3 μερίδες. Καλή πηγή είναι το ελαιόλαδο.

Τι είναι η δυσκοιλιότητα

Η δυσκοιλιότητα είναι ένα συχνό γαστρεντερολογικό πρόβλημα που παιδεύει πολλά παιδιά, τόσο στη βρεφική όσο και στην παιδική ηλικία. Ένα παιδάκι θεωρείται ότι έχει δυσκοιλιότητα όταν δεν έχει καθόλου κενώσεις για δύο ή τρεις μέρες και μετά τα κόπρανά του είναι μικρά και σκληρά.

Αίτια της δυσκοιλιότητας

Συχνά η δυσκοιλιότητα εμφανίζεται σε μεταβατικές περιόδους, π.χ. από τον θηλασμό στο έτοιμο ή αγελαδινό γάλα, από την υγρή στη στερεή τροφή και μετά την εισαγωγή κάποιας καινούργιας τροφής στο διαιτολόγιο.

Ακόμη, εμφανίζεται όταν η διατροφή είναι χαμηλή σε τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες, όταν δεν υπάρχει επαρκής πρόσληψη νερού και άλλων υγρών και όταν η σωματική δραστηριότητα είναι ανεπαρκής.

Επιπλέον, εμφανίζεται όταν υπάρχει ηθελημένη κατακράτηση κοπράνων για διάφορους λόγους, όπως όταν το παιδί δεν θέλει να διακόψει το παιχνίδι, ντρέπεται να πάει στην τουαλέτα και φοβάται λόγω προηγούμενης επώδυνης αφόδευσης.

Πώς αντιμετωπίζεται

Αυξήστε τα υγρά: Τα δυσκοίλια παιδιά θα πρέπει να αυξήσουν την ποσότητα υγρών που λαμβάνουν, πίνοντας περισσότερο νερό ή τσάι - βότανα. Στα βρέφη αλλά και στα παιδάκια που καταναλώνουν στερεά τροφή δίνονται παράλληλα με το νερό ή τα βότανα, χυμοί φρούτων αραιωμένοι με νερό, όπως δαμάσκηνο, πορτοκάλι, μήλο και αχλάδι (αλλά πάντοτε με τη σύμφωνη γνώμη του παιδιάτρου).

Αυξήστε τις τροφές σε φυτικές ίνες: Αυτό θα το πετύχετε προσθέτοντας στο καθημερινό διαιτολόγιο του παιδιού δημητριακά ολικής άλεσης, όπως κουάκερ βρώμης και περισσότερα φρούτα και λαχανικά, π.χ. δαμάσκηνα, αχλάδια, βερίκοκα, κολοκυθάκι, φασολάκι.

Περιορίστε τα τρόφιμα που επιδεινώνουν το πρόβλημα όπως: Την μπανάνα, το μήλο, το ρύζι, τις πατάτες, τα μακαρόνια και το ψωμί.

Αφαιρέστε από το διαιτολόγιό του (μέχρι δύο βδομάδες) κάποιες τροφές, όπως το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, γιατί τείνουν να καθυστερούν μέσα στο χοντρό έντερο, με αποτέλεσμα να προκαλούν δυσκοιλιότητα.

Αποφύγετε να αγχώνετε το παιδί με το θέμα της τουαλέτας, επειδή το άγχος μπορεί να εντείνει το πρόβλημα. Αντίθετα, οι γονείς θα πρέπει να συνεργαστούν με το παιδί, εξηγώντας του γιατί πρέπει να κάνει αυτές τις αλλαγές στη διατροφή του.

Παρακινήστε το παιδί το να ασκηθεί, γιατί η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας βοηθά στην ενίσχυση της κινητικότητας του εντέρου. Όλες οι αλλαγές θα πρέπει να γίνουν μετά την ενημέρωση του παιδιάτρου.

Μυρτώ Δημητρίου

Διατροφολόγος-Διαιτολόγος,

MSc Applied Public Health

mirtodemetrioudiet@gmail.com


Επικοινωνήστε μαζί μας:

Μύλων 75 104 41 Αθήνα
+30 210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.com.cy

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.com.cy

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Design by | WebOlution & Powered by | Access Point
Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.


Όλα όσα αφορούν εσάς και το παιδί σας
τώρα στο e-mail σας

Εγγραφή στο Newsletter